کمپین یلدا

ساخت موشن گرافیک حرفه‌ ای

م.دهقان جولای 27, 2019 0 Comments

در این مقاله قصد داریم شما را با نکات ریزی آشنا کنیم که حاصل سالها تجربه و انجام پروژه های مختلف است. نکاتی باریک تر از مو که توجه به آنها میتواند به شما در ساخت یک موشن گرافیک حرفه ای کمک کند. به اصطلاح میخواهیم فوت کوزه گری را به شما بگوییم. پس با ما همراه باشید.

هدف از ساخت موشن گرافیک چیست؟

ابتدا اجازه بدهید ببینیم هدف از ساخت موشن گرافیک چیست؟ موشن گرافیک حامل پیامی است. موشن گرافیک ها انواع مختلفی دارند اما همه آنها در چند چیز اشتراک دارند. یکی از آنها این است که همه آنها میخواند پیامی را به مخاطب منتقل کنند. البته انتقال پیام به صورتی کاملا موجز و جذاب. اصلا دلیل محبوبیت موشن گرافیک ها نسبت به تیزرهای تبلیغاتی همین جذابیت بصری است.

در یک موشن گرافیک انتقال پیام به وسیله المانهای گرافیکی متحرک صورت میگیرد. در واقع موشن گرافیک تلفیقی از هنر انیمیشن سازی و هنر گرافیک است. به هر تقدیر هدف اصلی یک موشن گرافیک این است که پیام و محتوای مورد نظر را به درستی و به صورت کامل به مخاطب منتقل کند.  در واقع مخاطب باید به درستی پیام مورد نظر را دریافت کند. اما یک موشن گرافیک در طی رسیدن به این هدف، ماموریت های دیگری نیز دارد. در زیر به ماموریت های یک موشن گرافیک حرفه‌ای اشاره میکنیم:

  • انتقال پیام به صورت جذاب
  • انتقال پیام به صورت ساده
  • انتقال پیام در کمترین زمان

بله درست متوجه شدید، جذابیت، سادگی و سرعت نکته‌هایی هستند که یک موشن گرافیک حرفه‌ای به آنها نیاز دارد. یکی دیگر از اهداف ساخت موشن گرافیک، بحث برندینگ یا برندسازی است. شما برای معرفی خدمات و محصولات کسب و کار خود باید تبلیغات کنید. اهمیت تبلیغات بسیار زیاد است و هر چه بیشتر برند شما معروف شود، موفق‌تر خواهید بود. امروزه سهم موشن گرافیک ها در تبلیغات محصولات مختلف رشدرو به افزایش است. در واقع یکی از کاربردهای موشن گرافیک بحث برند سازی است. در ارتباط با این موضوع پیشنهاد میکنم مقاله کاربردهای موشن گرافیک چیست را مطالعه کنید.

ویژگی‌های یک موشن گرافیک حرفه‌ ای چیست؟

حالا که با اهداف طراحی و ساخت موشن گرافیک تا حدی آشنا شدید، ببینیم ویژگی های یک موشن گرافیک حرفه ای چیست. یک کار حرفه‌ای باید بتواند هدفی که از ساختن موشن گرافیک وجود دارد را به بهترین نحوی برآورده کند. موشن گرافیک هنر حرکت عناصر و المان های گرافیکی است که با خلق تصاویر و کاراکترهای متنوع به جذابیت آن افزوده میشود. این ترکیب باعث به وجود آمدن داستان پردازی و خلق ایده های جدید در موشن گرافیک ها شده است. به طور کلی یک موشن گرافیک حرفه ای ویژگی هایی دارد که در افزایش جذابیت، سرعت و سادگی اثر، تاثیر گذارند. در اینجا به مهم ترین این ویژگی‌ها اشاره میکنیم.

سناریو یا استوری لاین کوتاه و گیرا

موشن گرافیک‌ها اغلب بسیار کوتاه هستند و شما زمان کمی برای انتقال پیام مورد نظر خود به بینندگان دارید. ممکن است بخواهید تمام اطلاعات مفید مربوط به محتوای پیام (که میتواند معرفی خدمات یک شرکت باشد) را در ویدیوی موشن گرافیک بگنجانید، اما حفظ سادگی و سرعت موضوع کلید موفقیت موشن گرافیک شما است. شما باید فقط مطالب ضروری را در موشن خود بیاورید و از مطالب حاشه‌ای بپرهیزید. این موضوع نیاز مند یک سناریو یا استوری لاین ساده، کوتاه و گیرا است. ساخت موشن گرافیک حرفه‌ای بدون داشتن یک سناریوی قوی و خوب ممکن نیست. برای نوشتن یک سناریو واضح و مختصر میتوانید این سوالات را از خود بپرسید:

چه مطالبی درباره محتوای پیام (اطلاعات برند یا مطلبی که میخواهید به آن بپردازید) به واقع مهم است؟

  • مخاطبین موشن گرافیک من چه کسانی هستند؟
  • آیا میخواهم چیزی را به آنها آموزش دهم یا فقط بحث معرفی و تبلیغات است؟
  • آیا موشن گرافیک به نریشن (گوینده‌ای برای توضیح مطالب) نیاز دارد یا خیر؟

صدا گذاری جذاب

موسیقی یکی از عناصر مهمی است که به روایت موشن گرافیک کمک می‌کند، باعث تغییر حال و هوای داستان می شود و فاصله میان مکث‌های صدای گوینده را پر می‌کند. همچنین افکت‌های صدایی جذاب به موشن گرافیک با توجه به درخواست مشتری اختیاری است. بعضی موشن گرافیست‌ها اعتقاد دارند که باید اجازه داد جلوه‌های تصویری احساس حرکت، برخورد، پرش و غیره را بدون استفاده از افکت های صدا القا کنند. بعضی دیگر از موشن گرافیست‌ها معتقدند اضافه کردن این افکت ها را برای ساخت موشن گرافیک حرفه‌ ای ضروری است.

نکته مهم این است که برای ساخت یک موشن گرافیک حرفه‌ای تنها چیزهایی را استفاده کنید که ارزش آن را بالاتر می برند و حواس بینندگان را از داستانی که روایت می کنید منحرف نمی کنند. صدای گوینده یا نریشن که همزمان با به تصویر آمدن انیمیشن روی صفحه موضوعات را توضیح می دهد، می تواند اطلاعات مورد نظرتان را به طور موثری به مخاطب منتقل کند.

چند نکته ظریف برای ساخت موشن گرافیک حرفه‌ ای

بیشتر فکر کنید کمتر اجرا

شما می توانید زمان های مرده در طول شبانه روز را به فکر کردن در مورد ایده اصلی وسناریو کار اختصاص دهید، یک سناریوی جذاب بهتر از یک فرم جذاب اما بی محتوا است. به یاد داشته باشید که همواره این فرم است که باید به بهترین شکل در خدمت محتوا باشد نه بر عکس.

گول جلوه های ویژه را نخورید

اگر شما طراح هستید و با انواع و اقسام نرم افزارهای حرفه ای در این زمینه که هر روز هم پیشرفته تر می شوند کار می کنید، شاید دلتان بخواهد همین حالا آخرین تکنیکی را که یاد گرفتید پیاده سازی کنید، باید بدانید این می تواند به بزرگترین ضعف کار شما تبدیل شود، رسیدن به مرحله ای که تشخیص بدهید چه تکنیکی یا چه افکتی مناسب چه محتوا و سناریویی است از آخرین مراحل حرفه ای شدن در این کار است. به خدمت گرفتن مهارت ها و تکنیک ها به شکل کنترل شده از واجبات ساخت موشن گرافیک حرفه ای است.

متن متحرک روی تصویر

استفاده از متن به جای صدای گوینده در موشن گرافیک برای موقعیت هایی که استفاده از صدا ضروری نیست، بسیار مناسب است. همچنین از متن های متحرک می‌توانید به جای ابزاری جهت جلب توجه کاربران استفاده نمایید. زیرا وقتی مخاطبان وادار به خواندن می‌شوند ناخودآگاه روی موضوع محتوا تمرکز می کنند.

Aboutمصطفی دهقان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *