کمپین یلدا

کاراکتر اختصاصی در موشن گرافیک

م.صفریان اکتبر 21, 2019 0 Comments

در این مقاله، قصد داریم به صورت کلی بررسی کنیم که آیا واقعا شما به کاراکتر اختصاصی در موشن گرافیک، نیاز دارید یا خیر. یا به عبارتی چه زمانی یک موشن گرافیک به کاراکتر، صحنه پردازی اختصاصی و یا المان‌های منحصر به فرد نیاز دارد؟ آیا هزینه کردن بابت این موضوع به نفع شماست یا فقط هزینه‌ای اضافی است که بدون آن هم می‌توان نتیجه مطلوب را گرفت؟ بیایید کمی بررسی کنیم.

در ساخت موشن گرافیک، به طور معمول طراحان و سازندگان از المان‌هایی استفاده می‌کنند که در سطح وب موجود است. طراحان و سازندگان موشن گرافیک، با دانلود این المان‌های آماده و به کار بردن آنها در پروژه خود، سرعت انجام پروژه را بالا برده و معمولا کیفیتی بالاتر از حد انتظار را تحویل مشتری می‌دهند.

اما واقعا استفاده از این المان‌های آماده، چقدر به نفع مشتری است؟ و چقدر به نفع طراح؟ این موضوعی است که تیم دیزاینلی با توجه به سوالات مکرر مشتریان خود در این زمینه، تصمیم به شفاف سازی آن گرفته و در این مقاله به صورتی کلی این موضوع را برای شما بیان خواهیم کرد.

ساخت و استفاده از کاراکتر اختصاصی در موشن گرافیک

داشتن یک کاراکتر اختصاصی در موشن گرافیک، معمولا درخواست درصد بسیار زیادی از مشتریان ما بوده است. اما بسیاری از آنها کاربرد این کاراکتر اختصاصی و مشکلات، مزایا و معایب آن را حتی نشنیده بودند.

کاراکتر اختصاصی در حقیقت کاراکتری است که به صورت آماده در سطح وب موجود نیست. این کاراکتر، به صورت اختصاصی برای یک برند طراحی شده و برای تمامی فعالیت‌های گرافیکی اعم از تبلیغات ویدیویی (موشن گرافیک)، تبلیغات بنری و گرافیکی و یا تبلیغات محیطی از آن استفاده خواهد شد.

چند نمونه کاراکتر اختصاصی از برندهای معروف

این کاراکترها، هم در موشن گرافیک‌های تبلیغاتی این برندها استفاده شده‌اند و هم در تبلیغات محیطی آنها. چند نمونه از این کاراکترها را با هم ببینیم.

کاراکتر برند لبنیات روزانه
کاراکتر برند چی توز
کاراکتر برند لینا
کاراکتر محبوب و دوست داشتنی بابا برقی
کاراکتر برند شیبا

یک کاراکتر اختصاصی، مختص یک برند است. این کاراکتر می‌تواند گویای فعالیت‌های آن شرکت (برند) باشد و یا خلقیات مصرف کننده محصولات و خدمات آن شرکت را به صورتی گرافیکی نمایش دهد تا مخاطب و بیننده موشن گرافیک، حس همزاد پنداری بیشتری با آن کاراکتر پیدا کرده و مطلب و محتوای تبلیغی بهتر در ذهن ایشان نقش ببندد.

بیایید کمی این توضیحات را راحت‌تر و با زبانی ساده‌تر بیان کنیم.

مثالی از گذشته – کاراکتر اختصاصی “سیا ساکتی” در موشن گرافیک‌های تلویزیونی

تقریبا می‌توان گفت اکثریت مردم ایران با کاراکتر “داداش سیا” یا به عبارتی “سیا ساکتی” در آموزش‌های تلویزیونی پلیس راهنمایی و رانندگی آشنایی دارند. این کاراکتر، در اوایل دهه 80 هجری شمسی در تلویزیون ایران آغاز به کار و نمایش کرد و تقریبا در همان سالهای اولیه، محبوبیتی بسیار زیاد بین اقشار مختلف جامعه پیدا کرد به طوری که حتی مردم در بین صبحت‌های خود از تکه کلام‌های این کاراکتر استفاده می‌کردند.

داداش سیا یا همان سیا ساکتی به همراه خانواده – تبلیغات تلویزیونی صدا و سیما در دهه 80

این کاراکتر، شخصیت یک جوان سرکش ایرانی را به نمایش می‌گذاشت که با رفتارهای ناشایست و هنجارشکنی‌های گوناگون علی‌الخصوص در زمینه رانندگی با وسیله‌های نقلیه برای مردم و اطرافیانش خطرات و آسیب‌های زیادی را متحمل می‌شد.

اما چرا این کاراکتر در ذهن مردم نقش بست و همچنان هنوز هم حتی شما با خواندن این مقاله، به صورت کامل شخصیت، ظاهر و رفتارهای او را به خاطر می‌آورید؟

دلایل بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد. اما از مهمترین دلایل آن می‌توان به ظاهر، لحن حرف زدن و رفتارهای هنجار شکن او اشاره کرد. این موارد در کنار نتایج اعمال او، پکیجی کامل از یک شخصیت خطرناک را در ذهن شما تداعی می‌کرد. و خوب، هدف پلیس راهنمایی و رانندگی هم دقیقا همین مورد بود. آنها می‌خواستند که شما حس کنید که یک شخصیت خطرناک برای جامعه چه شکلی است و چه رفتارهایی دارد تا شما آن رفتارها را نداشته باشید.

کاراکتر اختصاصی خود را داشته باشید

حالا بیایید برگردیم به موضوع اصلی. در مورد موشن گرافیک‌های تبلیغاتی نیز همین مورد صحت دارد. یعنی شما می‌توانید با داشتن یک کاراکتر اختصاصی، به مشتریان خدمات و یا محصولات خود این حس را القاء کنید تا خودشان را جای مصرف کننده محصولات و خدمات شما بگذارند.

به عنوان مثال، فرض کنید شما فروشنده پکیج‌های آموزش مدیریت مالی هستید و می‌خواهید یک موشن گرافیک با موضوع تبلیغ پکیج‌های خود تهیه کنید و برای این کار، قصد طراحی یک کاراکتر اختصاصی را دارید.

برای طراحی کاراکتری برای تبلیغ این نوع محصول، بهتر است از المان‌هایی استفاده کنید که حس امنیت مالی و خطر مالی را در فرد بیننده به نحوی القاء کند. به عنوان مثال، کاراکتری که از لحاظ مالی در امنیت کامل به سر می‌برد، می‌تواند دارای صورتی با لبخند، احساس رضایت، ظاهری آراسته و چهره‌ای پر امید باشد. و همچنین برعکس، کاراکتری که از دیدگاه مالی در وضعیت خوبی نیست و نمی‌تواند سیستم مالی زندگی خود را کنترل کند، دارای چهره‌ای نگران، با اضطراب و ترس است.

بنابراین، بیننده این موشن گرافیک، می‌تواند به راحتی خود را جای هر دو کاراکتر گذاشته و تفاوت آنها را درک کند و به پکیجی که شما قصد ارائه کردن آن را دارید، احساس نیاز کند.

داشتن کاراکتر اختصاصی، از جنبه‌های دیگری نیز دارای فواید بسیار زیادی است. با داشتن یک کاراکتر اختصاصی در موشن گرافیک خود، می‌توانید به صورت سریالی از این کاراکتر در ویدیوهای بعدی نیز استفاده کنید و برای مشتریان و بازار هدفی که در نظر دارید، نام و برند خود را همراه با تصویر این کاراکتر در ذهنشان جای بی‌اندازید.

همچنین شما می‌توانید از این کاراکتر در تبلیغات محیطی و اینترنتی نیز استفاده کنید. برای روشن‌تر شدن این موضوع، بد نیست مثالی برای شما ذکر کنیم.

اپلیکیشن خدمات بیمه آنلاین بیمیتو

همانطور که مشاهده می‌کنید، بیمیتو برای تبلیغات خود یک کاراکتر اختصاصی طراحی کرده که می‌توان از آن برای تبلیغات محیطی، بنری، اینترنتی و حتی موشن گرافیک نیز استفاده کرد.

بنابراین، داشتن یک کاراکتر اختصاصی در صورتی برای شما خوب است که قصد داشته باشید موشن گرافیک‌های سریالی و دنباله‌دار بسازید و یا نام و برند خود را در ذهن مخاطبانتان با یک تصویر جای بی‌اندازید.

همیشه هم نباید از کاراکتر اختصاصی استفاده کرد

در زمان نوشتن این مقاله، قصد نداشتیم این موضوع را به عنوان یه تیتر جداگانه به کار ببریم، اما اهمیت آن به قدری بود که مجبور شدیم این کار را انجام دهیم.

همچنین مقاله ببینید کاربرد موشن گرافیک چیست.

یک اشتباه رایج بین افراد این است که فکر می‌کنند حتما باید از کاراکتر اختصاصی استفاده کنند و بدون آن، داشتن موشن گرافیک فایده‌ای ندارد.

همانطور که در بالا هم چندین بار تکرار شد، داشتن کاراکتر اختصاصی در موشن گرافیک صرفا برای زمانی است که شما قصد ساخت موشن های سریالی را داشته باشید. یعنی زمانی که قصد دارید چندین محصول خود را معرفی کنید یا به طور منظم و در فواصل زمانی مناسب، موشن گرافیک‌های متعددی بسازید و انتشار دهید.

اگر قصد ساخت یک موشن گرافیک دارید، و یا اگر موضوع برندینگ خود را با محوریت یک کاراکتر نمی‌خواهید انجام دهید، ساخت کاراکتر اختصاصی را فراموش کنید!

یادتان نرود که ساخت یک کاراکتر اختصاصی، معمولا هزینه‌های اضافی به دنبال دارد و بنابراین، استفاده از کاراکترهای آماده در سطح وب (که به حق دارای کیفیت‌های طراحی بالایی هم هستند و توسط بهترین طراحان جهان ساخته شده‌اند) راهکار درست و مناسبی است.

تیم دیزاینلی، توانایی ساخت موشن گرافیک‌های دو بعدی و سه بعدی را دارد و همچنین در صورت درخواست شما، کاراکتر اختصاصی به صورت دو بعدی و یا سه بعدی نیز طراحی خواهد کرد.

Aboutمصطفی صفریان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *